Nasz tradycyjny maraton warsztatów przyjmie w tym roku inną formę niż zwykle. Przygotowaliśmy dla Państwa cykl zdalnych warsztatów i kosmicznych spotkań z wieloma wspaniałymi postaciami świata astronomii oraz technologii kosmicznych. Na poszczególne wydarzenia będą obowiązywały zapisy. Zadbaliśmy o to, abyście mogli Państwo zażyć coroczną dawkę kosmicznych inspiracji. Nie zabraknie także wielu okazji do zdobycia gadżetów czwartej edycji World Space Week Wrocław 2020!
Niemal w każdych zajęciach będzie możliwość wygrania pamiątkowych gadżetów World Space Week Wrocław. O szczegóły pytajcie Prowadzących i Moderatorów podczas zajęć.
Naszą pasją jest kosmos. Jesteśmy studentami zrzeszonymi w Kole Naukowym PWr Aerospace. Dzięki wsparciu i przewodnictwu Dr hab. inż. Pawła Kabacika rozpoczęliśmy swoją działalność w październiku 2016 roku i od tego czasu stawiamy kolejne kroki w kierunku rozwijania technologii kosmicznych. Niebo nie jest dla nas żadną granicą, co pokazały nasze liczne misje stratosferyczne. Obecnie rozwijamy projekt rakietowy, opracowujemy techniki komunikacji oraz pracujemy nad własnymi przyrządami do nocnego podglądania gwiazd. Nasi członkowie mają możliwość pracy przy trudnych i wymagających projektach wymagających nowatorskich rozwiązań, które testowane są w ekstremalnych – bo prawdziwych – warunkach.
Nocą we Wrocławiu trudno dostrzec więcej niż kilka gwiazd, a tym bardziej podziwiać piękno gwiazdozbiorów. Pozostaje nam udać się do planetarium - specjalnego kino na którego ekranem jest nieboskłon, a na nim rozgrywają się heroiczne sceny z greckiej mitologii. Na zajęciach wykonamy podręczne planetaria oraz dowiemy się co można zobaczyć w pogodną nocą z dala od łuny miejskiej. Proponowany projekt można samodzielnie rozwijać w domu tworząc kompletną mapę nieba.
Niezbędne materiały: kubeczek papierowy, taśma dwustronna, taśma przeźroczysta, folia aluminiowa, nożyczki, pinezka, mocna latarka (ewentualnie taka z telefonu)
Mimo że każdy korzysta na co dzień z wielu urządzeń komputerowych a wiele osób potrafi nawet zbudować czy zaprogramować komputer, mało kto zdaje sobie sprawę w jaki sposób działa on na najniższym poziomie i w jaki sposób wykonuje podstawowe operacje. Współcześnie ta wiedza nie jest niezbędna, ale w latach 60 i 70 ubiegłego wieku komputery były na tyle prymitywne, że uruchomienie prostego programu wymagało znajomości tajników architektury procesorów. Aby przybliżyć tę wiedzę uczniom, którzy często nie mieli dostępu do komputera, powstało wiele pomocy naukowych. Najciekawszą z form takiej pomocy naukowej jest papierowy komputer. Mimo że takie urządzenie nie korzysta z energii elektrycznej a operacje takie jak pobieranie danych, przesuwanie kolejnych instrukcji czy wyświetlanie wyniku musi wykonać człowiek za pomocą ołówka, są to nadal komputery - służą do przetwarzania informacji w formie cyfr za pomocą określonego, zdefiniowanego wcześniej algorytmu. Dzięki formie papierowej można dokładnie prześledzić każdy krok wykonywania programu i na własne oczy zobaczyć jakimi ścieżkami wędrują liczby. W trakcie warsztatów omówione zostaną trzy modele komputerów: niemiecki Know-How Computer, pozwalający tylko na najprostsze operacje takie jak dodawanie i odejmowanie, amerykański CARDIAC, posiadający 10 instrukcji, w tym operacje wejścia-wyjścia i pętle oraz czeski CGS (Computer Game System), który programuje się w języku BASIC. Za ich pomocą można wykonywać proste operacje dodawania i kopiowania liczb, lub stworzyć symulator lądowania na księżycu i dokonać próby lądowania za pomocą dwóch połączonych komputerów.
Niezbędne materiały: Kalkulator prosty + wydrukowane i wycięte komputery (do pobrania: komputer1.pdf (72 KB), komputer2.pdf (8 MB), komputer3.pdf (31 KB), programy-do-komputera.pdf (23 KB))
Końcem lipca miłośnicy inżynierii kosmicznej mieli możliwość oglądania startu misji Mars 2020, w ramach której wystrzelony został łazik “Wytrwałość” (ang. Perseverance). Dołączy on początkiem przyszłego roku do pozostałych 6 robotycznych-zwiadowców. Możemy sobie zadać pytania: Czemu było ich tak mało? Po co właściwie je wysyłamy? Czego dowiedzieliśmy się dzięki ich pracy? Oraz jak są zbudowane? Odpowiadając sobie na powyższe pytania zdobędziemy potrzebną wiedzę, żeby samemu zrobić wierną kopie takiego kosmicznego robota.
Niezbędne materiały: rolka po papierze toaletowym, taśma, nożyczki, pinezka, spinacz do papieru, słomka, kartka A4, długopis, 2 patyczki do szaszłyków lub 3 wykałaczki lub 3 Patyczki higieniczne do uszu, 4 zakrętki tej samej wielkości (będziemy je przebijać, więc sugerowałbym po wodzie mineralnej, Coca cola posiada zakrętki z twardego plastiku), plastelina lub klej na gorąco (rodzic do obsługi kleju)
Nauczyciel w I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Prusa w Siedlcach. Fizyk z wykształcenia, astronom z zamiłowania. Popularyzator astronomii i nauk ścisłych. Laureat nagrody I stopnia Polskiego Towarzystwa Fizycznego im. Grzegorza Białkowskiego dla Nauczycieli Fizyki w 2020 r.
Od zarania dziejów ludzie grupowali gwiazdy we wzory, a każda kultura umieszczała swoje własne mity i legendy na niebie. Dopiero w 1930 roku Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IAU) podzieliła niebo na 88 konstelacji, z których każda miała własną ścisłą granicę. Gwiazdozbiory na naszym nocnym niebie mogą służyć jako „znaki drogowe”, wskazujące drogę do innych konstelacji i obiektów. Celem warsztatów jest pokazanie prostych metod znajdowania gwiazd i gwiazdozbiorów na północnej półkuli nieba. Aby to zrobić, potrzebujemy wydrukowanych map nieba i kilku kolorowych markerów. Zaczynając od Wielkiego Wozu w Wielkiej Niedźwiedzicy, narysujemy wyimaginowane linie do innych obiektów...
Niezbędne materiały: Kolorowe pisaki (markery, długopisy). Wydrukowane we własnym zakresie obrotowe mapy nieba. Można je pobrać z tej lokalizacji: Obrotowa_Mapka_Nieba Sky_map Sky_Map_2
Nauczyciel w I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Prusa w Siedlcach. Fizyk z wykształcenia, astronom z zamiłowania. Popularyzator astronomii i nauk ścisłych. Laureat nagrody I stopnia Polskiego Towarzystwa Fizycznego im. Grzegorza Białkowskiego dla Nauczycieli Fizyki w 2020 r.
Od zarania dziejów ludzie grupowali gwiazdy we wzory, a każda kultura umieszczała swoje własne mity i legendy na niebie. Dopiero w 1930 roku Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IAU) podzieliła niebo na 88 konstelacji, z których każda miała własną ścisłą granicę. Gwiazdozbiory na naszym nocnym niebie mogą służyć jako „znaki drogowe”, wskazujące drogę do innych konstelacji i obiektów. Celem warsztatów jest pokazanie prostych metod znajdowania gwiazd i gwiazdozbiorów na północnej półkuli nieba. Aby to zrobić, potrzebujemy wydrukowanych map nieba i kilku kolorowych markerów. Zaczynając od Wielkiego Wozu w Wielkiej Niedźwiedzicy, narysujemy wyimaginowane linie do innych obiektów...
Niezbędne materiały: Kolorowe pisaki (markery, długopisy). Wydrukowane we własnym zakresie obrotowe mapy nieba. Można je pobrać z tej lokalizacji: Obrotowa_Mapka_Nieba Sky_map Sky_Map_2
Na co dzień studiuję elektronikę na Politechnice Wrocławskiej. W wolnym czasie jestem członkiem zarządu Klubu Astronomicznego Almukantarat, który zajmuje się popularyzacją astronomii i nauk pokrewnych, w tym organizacją letnich obozów astronomicznych dla młodzieży. Poza tym uwielbiam czytać książki fantasy, a ostatnio uczę się szydełkować ;)
Gdyby Wszechświat powstał 1 stycznia, to kiedy uformowałaby się Ziemia? Czy ludzie pojawiliby się jeszcze w tym samym roku? A kiedy polecielibyśmy po raz pierwszy w kosmos? Obecnie, kiedy liczymy każdą minutę, nie zdajemy sobie sprawy, że tak naprawdę, w skali całego kosmosu są one nic niewarte. Podczas zajęć zbudujemy kalendarz, w którym umieścimy najważniejsze wydarzenia w historii Wszechświata. A także przyjrzymy się osi czasu obejmującej ostatnie tysiąc lat, na której wskażemy wydarzenia mające wpływ na rozwój astronomii i kosmonautyki.
Niezbędne materiały: Plik do pobrania
Nauczycielka fizyki i ambasador edukacyjnych działań kosmicznych. Popularyzatorka nauki.
Zrobimy model krateru księżycowego i zastanowimy się jakie informacje czerpiemy z badań skał księżycowych.
Niezbędne materiały: 0,5 kg mąki ziemniaczanej, 3 łyżki kakao, sitko, kilka orzechów lub koralików (małych kamyczków), pudełko rozmiarów około 10xmx20cm
Nauczycielka fizyki i ambasador edukacyjnych działań kosmicznych. Popularyzatorka nauki.
Zrobimy model krateru księżycowego i zastanowimy się jakie informacje czerpiemy z badań skał księżycowych.
Niezbędne materiały: 0,5 kg mąki ziemniaczanej, 3 łyżki kakao, sitko, kilka orzechów lub koralików (małych kamyczków), pudełko rozmiarów około 10xmx20cm
Doktorant w Pracowni Pszczelnictwa, Katedrze Zoologii, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Wykładowca w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu oraz Collegium da Vinci w Poznaniu. Nauczyciel przedmiotów przyrodniczych w Szkole Podstawowej „Skrzydła” w Poznaniu oraz w ramach edukacji domowej. Uczestnik IV Wyprawy Naukowej na Sumatrę (2017) w ramach konkursu „Lasy Świata” Wydziału Leśnego Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Czynny popularyzator nauki z wieloletnim doświadczeniem, dwukrotny finalista konkursu „Popularyzator Nauki” organizowanego przez Państwową Agencję Prasową oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Koordynator oraz wykonawca w kilkudziesięciu projektach naukowych i edukacyjnych realizowanych w Polsce oraz za granicą. Autor licznych doniesień konferencyjnych oraz artykułów naukowych i popularnonaukowych. Członek stowarzyszeń: Rzecznicy Nauki oraz Centrum Promocji Ekorozwoju. http://zoologia.up.poznan.pl/pl/pracownia-pszczelnictwa/doktoranci/mgr-inz-mateusz-kesy/. http://facebook.com/miododajnemiasta/.
Pszczoły stanowią grupę ponad 20 tysięcy gatunków żyjących na Ziemi, w tym ponad 450 gatunków występuje na terenie Polski. Grupa tych owadów skupia szczególną uwagę naukowców ponieważ uważa się, że bez pszczół człowiek nie przeżyłby na Ziemi, a jeśli nawet, to byłoby to bardzo trudne, ponieważ praca pszczół przyczynia się do produkcji owoców i nasion roślin, będących ważnym ogniwem ekosystemów oraz życia człowieka na Ziemi. Dlatego też prowadzi się badania mające na celu określenie czy pszczoły mogą przeżyć poza Ziemią oraz jakie warunki trzeba dla nich stworzyć poza naszą planetą aby te zwierzęta mogły egzystować. Podczas spotkania poznacie fascynujący świat pszczół oraz poznacie gatunki zwierząt, które mają największą szansę zaistnieć we wszechświecie.
Hodowla pszczół prowadzona jest przez człowieka od tysięcy lat, najpierw próbowano hodowli pszczół w dorodnych, ponad stuletnich drzewach, następnie tworzono dla nich specjalne przestrzenie w drewnianych lub słomianych gniazdach. Finalnie dziś wyróżniamy rozmaite ule oraz przestrzenie pozwalające na hodowlę pszczół i produkcję miodów. Zastanawiające jest jednak pytanie- gdzie i w jaki sposób hodować pszczoły poza Ziemią, i czy to w ogóle możliwe? Wspólnie spróbujemy odpowiedzieć na te i inne pytania podczas zajęć.
Jesteśmy grupą studentów, którzy projektują rakiety. Działamy od 2017 roku i mamy na koncie 6 udanych startów rakiet, w tym jeden na zawodach Spaceport America Cup, gdzie zajęliśmy 5 miejsce.
W trakcie zajęć zaprezentowany zostanie program OpenRocket służący do projektowania rakiet i symulacji ich lotu. Zaprojektowana zostanie przykładowa rakieta oraz zasymulowany zostanie jej lot. Jeżeli kiedykolwiek chciałeś się poczuć jak prawdziwy inżynier kosmiczny te warsztaty są dla Ciebie :)
Niezbędne materiały: komputer, dostęp do internetu, zainstalowany program OpenRocket (np. https://sourceforge.net/projects/openrocket/)
Jesteśmy grupą studentów, którzy projektują rakiety. Działamy od 2017 roku i mamy na koncie 6 udanych startów rakiet, w tym jeden na zawodach Spaceport America Cup, gdzie zajęliśmy 5 miejsce.
W trakcie zajęć zaprezentowany zostanie program OpenRocket służący do projektowania rakiet i symulacji ich lotu. Zaprojektowana zostanie przykładowa rakieta oraz zasymulowany zostanie jej lot. Jeżeli kiedykolwiek chciałeś się poczuć jak prawdziwy inżynier kosmiczny te warsztaty są dla Ciebie :)
Niezbędne materiały: komputer, dostęp do internetu, zainstalowany program OpenRocket (np. https://sourceforge.net/projects/openrocket/)
Innspace to kosmiczny kolektyw łączący studentów i absolwentów z różnych branż - architektury, robotyki, bioinżynierii, medycyny czy budowy maszyn. Połączyła nas fascynacja tematem kosmosu, dlatego postanowiliśmy razem stworzyć projekt nie z tej Ziemi. Działamy razem od ponad dwóch lat i na swoim koncie mamy projekty bazy marsjańskiej (min. 5. Miejsce w konkursie Mars Colony Prize) czy samoloty suborbitalne (ESA Grand Prix w konkursie Student Aerospace Challenge).
Co zrobić, żeby misja się udała? Podczas warsztatów zaplanujemy pierwszą kosmiczną podróż. Krok po kroku przeanalizujemy wszystkie aspekty, które należy wziąć pod uwagę, żeby przedsięwzięcie się udało. Zdecydujemy co będzie dla nas priorytetowe, ustalimy harmonogram i zrobimy plan działania.
Niezbędne materiały: kawałek kartki i długopis
Jesteśmy astronomami - pasjonatami, którzy zajmują się popularyzacją astronomii. Naszą działalność kierujemy do wszystkich. Dzieląc się naszą wiedzą i doświadczeniem, pokazujemy jak ważnym w życiu człowieka jest posiadanie hobby, pasji. Tym samym uświadamiamy młodemu pokoleniu, że istnieją też inne, o wiele ciekawsze formy spędzania wolnego czasu niż przesiadywanie przed komputerem czy konsolą do gier. Pokazując, że nauka może być nie tylko obowiązkiem, ale też rozrywką, dostarczającą wiele satysfakcji, staramy się uświadamiać najmłodszym członkom społeczeństwa, że warto inwestować w rozwój własnej osobowości, gdyż w ten sposób łatwiej wejść w dorosłe życie. Stąd nasze wizyty w szkołach, przedszkolach i spotkania z młodzieżą, której opowiadamy o pięknie Wszechświata, o wspaniałości nocnego nieba i niezwykłości miejsca, w którym żyjemy, a który jest przecież malutkim okruchem w niezmierzonym Kosmosie.
Zapraszamy na niezwykłą podróż w kosmos, podczas której opowiemy o naszym kosmicznym sąsiedztwie.
Jesteśmy astronomami - pasjonatami, którzy zajmują się popularyzacją astronomii. Naszą działalność kierujemy do wszystkich. Dzieląc się naszą wiedzą i doświadczeniem, pokazujemy jak ważnym w życiu człowieka jest posiadanie hobby, pasji. Tym samym uświadamiamy młodemu pokoleniu, że istnieją też inne, o wiele ciekawsze formy spędzania wolnego czasu niż przesiadywanie przed komputerem czy konsolą do gier. Pokazując, że nauka może być nie tylko obowiązkiem, ale też rozrywką, dostarczającą wiele satysfakcji, staramy się uświadamiać najmłodszym członkom społeczeństwa, że warto inwestować w rozwój własnej osobowości, gdyż w ten sposób łatwiej wejść w dorosłe życie. Stąd nasze wizyty w szkołach, przedszkolach i spotkania z młodzieżą, której opowiadamy o pięknie Wszechświata, o wspaniałości nocnego nieba i niezwykłości miejsca, w którym żyjemy, a który jest przecież malutkim okruchem w niezmierzonym Kosmosie.
Zapraszamy na niezwykłą podróż w kosmos, podczas której opowiemy o naszym kosmicznym sąsiedztwie.
Kierownik Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika w Grudziądzu oraz radioobserwator w Katedrze Radioastronomii przy Instytucie Astronomii UMK w Toruniu. Zajmował się między innymi badaniami pozostałości po wybuchach supernowych oraz rozkładem pola magnetycznego w Galaktyce. Ponad ćwierć wieku popularyzuje astronomię w instytucjach edukacyjnych i kulturalnych w kraju oraz za granicą. Od 1995 roku współpracuje z Krajowym Funduszem na rzecz Dzieci prowadząc między innymi wykłady, warsztaty i pokazy nieba dla wybitnie uzdolnionej młodzieży objętej programem Funduszu. Regularnie prowadzi zajęcia interdyscyplinarne na corocznych warsztatach muzycznych w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Współautor cyklicznego programu telewizyjnego "Obserwatorium" oraz serii programów internetowych "Niebo na dłoni" oraz "Urania TV". Organizator oraz współorganizator wypraw astronomicznych w pas całkowitego zaćmienia Słońca: Mongolia (1997), Węgry (1999), Zambia (2001), Chiny (2009), Indonezja (2016), USA (2017). Współtworzy muzyczno-astronomiczną grupę audiowizualną VOICES OF THE COSMOS.
Proponujemy ćwiczenie, które będzie intelektualną przygodą oraz jednocześnie poprawi kondycję fizyczną organizmu zwiększając odporność na wirusy. W ramach ćwiczenia każdy nauczy się jak stworzyć w plenerze własny model Układu Słonecznego. Ze względu na duże odległości między planetami zachowanie bezpiecznego dystansu społecznego nie powinno być problemem.
Większości Ziemian bardzo trudno jest wyobrazić sobie skalę wielkości obiektów kosmicznych oraz odległości między nimi w przestrzeni kosmicznej. Nawet w przypadku Układu Słonecznego intuicja najczęściej zawodzi. W żadnym podręczniku nie ma możliwości umieszczenia rysunku czy schematu Układu Słonecznego, który zachowałby jednocześnie skalę wielkości oraz odległości obiektów kosmicznych Układu Słonecznego. Podejmując próbę publikacji takiego rysunku musielibyśmy dołączyć do książki mikroskop oraz lornetkę aby dostrzec wszystkie zaznaczone na nim planety. Na papierze taka publikacja nie jest możliwa ani sensowna.
Możemy jednak wykorzystać narzędzia internetowe (prosty kalkulator połączony z mapą google) aby obliczyć własny model Układu Słonecznego. Kolejnym etapem będzie zaprojektowanie na mapie gdzie umieścić poszczególne elementy - Słońce, planety. Podczas proponowanych ćwiczeń zaprezentowana zostanie instrukcja jak tego dokonać. Zaprezentowany zostanie również filmowy przykład takiej realizacji modelu Układu Słonecznego.
Najważniejszą częścią ćwiczenia będzie zadnie domowe dla każdego uczestnika, czyli stworzenie własnego modelu Układu Słonecznego w swoim otoczeniu - na podwórku, w lesie, na polanie czy innym pustkowiu.
FILM 1:
Wprowadzenie i instrukcja wykonania modelu:
https://www.youtube.com/embed/d3nhd2iSNpI
FILM 2:
Przykład realizacji zadania:
https://tvsm.pl/videoplay/obserwatorium/2015-04-13
Niezbędne materiały: 2 filmy (instrukcja, przykład), do ściągnięcia tu: https://we.tl/t-qSzTVztdsr
Blog Inżynier Domu powstał z zamiłowania do idei dzielenia się. Dzięki niemu udało się już trochę zrobić – zaprezentować kilka projektów, opisać subiektywne spostrzeżenia na pewne tematy, ale także wyjść poza ramy Internetu i zorganizować kilka wydarzeń, takich jak warsztaty z Arduino, Raspberry, IOT, a także większych eventów: ogólnopolskie Arduino & Raspberry Pi Day lub Festiwal Majsterkowania we Wrocławiu.
Inżynier Domu – Szymon Markiewicz, zawodowo – inżynier do spraw oprogramowania w Sii. Skończyłem elektrotechnikę w Gliwicach. Obecnie żyję we Wrocławiu. Lubię przelewać wiedzę i doświadczenie na najbliższe otoczenie – najczęściej dom/mieszkanie. Zajmuję się elektroniką, programowaniem (C++, C#, Python), majsterkowaniem, drukiem 3D, IOT, ogródkiem i jeszcze masą innych rzeczy.
Na księżycu od czasu misji Apollo 17 lądują formy życia inne od człowieka – mowa tu o owadach i roślinach. Wzrost roślin poza ziemią jest bardzo ważny w perspektywie dalszej ekspansji kosmosu w aspekcie pożywienia, jak i terraformacji. Te eksperymenty są nadzorowane z dala od ziemi, bez bezpośredniej obsługi człowieka. Potrzeba tutaj dużo automatyki do kontrolowania warunków. Obecnie różne technologie do zautomatyzowanej uprawy roślin stosuje się także na ziemi, aby usprawnić ten proces i pozytywnie wpłynąć na środowisko. Webinar będzie poświęcony tym technologiom w różnej skali (także domowej), które są dostępne dla każdego. Pokazany zostanie projekt, nad którym pracuję w ramach bloga inżynier Domu – automatyczna szklarnia.
Blog Inżynier Domu powstał z zamiłowania do idei dzielenia się. Dzięki niemu udało się już trochę zrobić – zaprezentować kilka projektów, opisać subiektywne spostrzeżenia na pewne tematy, ale także wyjść poza ramy Internetu i zorganizować kilka wydarzeń, takich jak warsztaty z Arduino, Raspberry, IOT, a także większych eventów: ogólnopolskie Arduino & Raspberry Pi Day lub Festiwal Majsterkowania we Wrocławiu.
Inżynier Domu – Szymon Markiewicz, zawodowo – inżynier do spraw oprogramowania w Sii. Skończyłem elektrotechnikę w Gliwicach. Obecnie żyję we Wrocławiu. Lubię przelewać wiedzę i doświadczenie na najbliższe otoczenie – najczęściej dom/mieszkanie. Zajmuję się elektroniką, programowaniem (C++, C#, Python), majsterkowaniem, drukiem 3D, IOT, ogródkiem i jeszcze masą innych rzeczy.
Na księżycu od czasu misji Apollo 17 lądują formy życia inne od człowieka – mowa tu o owadach i roślinach. Wzrost roślin poza ziemią jest bardzo ważny w perspektywie dalszej ekspansji kosmosu w aspekcie pożywienia, jak i terraformacji. Te eksperymenty są nadzorowane z dala od ziemi, bez bezpośredniej obsługi człowieka. Potrzeba tutaj dużo automatyki do kontrolowania warunków. Obecnie różne technologie do zautomatyzowanej uprawy roślin stosuje się także na ziemi, aby usprawnić ten proces i pozytywnie wpłynąć na środowisko. Webinar będzie poświęcony tym technologiom w różnej skali (także domowej), które są dostępne dla każdego. Pokazany zostanie projekt, nad którym pracuję w ramach bloga inżynier Domu – automatyczna szklarnia.
Fizyk komputerowy, dydaktyk i popularyzator nauki; pasjonat astronomii i astrofizyki. Jeden z głównych specjalistów w Centrum Nauki Keplera - Planetarium Wenus. Wiceprezes Stowarzyszenia Nauczycieli Fizyki SNaFi. Były Ambasador Kosmiczny Europejskiego Biura Edukacji Kosmicznej - ESERO Polska w Warszawie. Uczestnik szeregu szkoleń i warsztatów w Polsce i za granicą, w tym m.in.: w CERN, ESA i Centrum Dydaktycznym NASA. Opiekun wielu zespołów uczniowskich startujących w prestiżowych konkursach w Polsce i za granicą, m.in. CanSats in Europe, UAV Airborne Delivery Challenge w Australii, AstroPi, Remote Mars Yard czy też Odysseus II.
20 lipca 1969 roku - dzień, który na zawsze zmienił niemalże wszystko. Chwila, w której Neil Armstrong jako pierwszy człowiek postawił swoją stopę na Srebrnym Globie był dniem, w którym spotkały się jednym momencie marzenia, technologia i nauka. Coś co wydawało się niemożliwym, stało się rzeczywistością. Spróbujemy prześledzić to jak wygląda lot na Księżyc od startu aż po lądowanie. Odpowiemy na pytanie w jaki sposób najefektywniej powinniśmy startować z powierzchni Ziemi, jakie nowoczesne technologie (jak na lata sześćdziesiąte i później siedemdziesiąte XX w.) zostały opracowane, aby ów lot się odbył oraz jakie mają one zastosowanie do dnia dzisiejszego w życiu każdego z nas. Przyjrzymy się nowym planom eksploracji Księżyca, mając na uwadze najświeższe odkrycia NASA. A na koniec zaproponujemy Wam wzięcie udziału całymi Rodzinami w wykonaniu swojego własnego księżycowego lądownika, który będzie miał jeden cel - ochronić Waszego jajkonautę!
Niezbędne matriały: Jajko, kartki papieru A4, sznurek, pianka marshmallows, kijek drewniany, słomki do napojów, balony, taśma klejąca, nożyczki, linijka długa/miarka, waga kuchenna.
Jestem studentem 5 roku Mechaniki i Budowy Maszyn na Politechnice Wrocławskiej, gdzie od ponad 2 lat aktywnie działam w Kole Naukowym Pojazdów Niekonwencjonalnych "OFF-ROAD". Zajmujemy się obecnie projektowaniem i budowaniem łazika marsjańskiego, z którym jeździmy po całym świecie startując w zawodach robotycznych.
Aby rozpocząć swoją przygodę z projektowaniem 3D nie jest wymagana specjalistyczna wiedza czy kosztowne oprogramowanie. Można skorzystać z ogólnodostępnych narzędzi oraz swojej wyobraźni aby stworzyć swój pierwszy projekt! Na zajęciach pokażę Wam, w jaki sposób można szybko i bezboleśnie zacząć obrazować swoje pomysły w komputerze. W trakcie warsztatów poruszone będą tematy :
- zapoznanie uczestników z ideą projektowania CAD
- prezentacja obsługi programu Fusion 360
- wspólne projektowanie prostych elementów
- przeprowadzenia konkursu na najlepsze modele (można wysyłać w ciągu 3 dni)*
* najlepsze prace zostaną wydrukowane na drukarce 3D i przekazane autorom.
Niezbędne materiały: Program Fusion 360 - posiada darmową licencję dla użytkowników hobbistycznych oraz dla studentów. Program jest bardzo lekki, nie wymaga do obsługi mocnego komputera. https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal. UWAGA : program w języku angielskim.
Jestem studentem 5 roku Mechaniki i Budowy Maszyn na Politechnice Wrocławskiej, gdzie od ponad 2 lat aktywnie działam w Kole Naukowym Pojazdów Niekonwencjonalnych "OFF-ROAD". Zajmujemy się obecnie projektowaniem i budowaniem łazika marsjańskiego, z którym jeździmy po całym świecie startując w zawodach robotycznych.
Aby rozpocząć swoją przygodę z projektowaniem 3D nie jest wymagana specjalistyczna wiedza czy kosztowne oprogramowanie. Można skorzystać z ogólnodostępnych narzędzi oraz swojej wyobraźni aby stworzyć swój pierwszy projekt! Na zajęciach pokażę Wam, w jaki sposób można szybko i bezboleśnie zacząć obrazować swoje pomysły w komputerze. W trakcie warsztatów poruszone będą tematy :
- zapoznanie uczestników z ideą projektowania CAD
- prezentacja obsługi programu Fusion 360
- wspólne projektowanie prostych elementów
- przeprowadzenia konkursu na najlepsze modele (można wysyłać w ciągu 3 dni)*
* najlepsze prace zostaną wydrukowane na drukarce 3D i przekazane autorom.
Niezbędne materiały: Program Fusion 360 - posiada darmową licencję dla użytkowników hobbistycznych oraz dla studentów. Program jest bardzo lekki, nie wymaga do obsługi mocnego komputera. https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal. UWAGA : program w języku angielskim.
Magister fizyki, specjalistka do spraw merytorycznych w Europejskim Biurze Edukacji Kosmicznej (ESERO-Polska). Swoją pasję do kosmosu przekazuje w pracy edukacyjnej. W ramach programu ESERO-Polska organizuje konferencje dla nauczycieli i nauczycielek, chcących wprowadzać tematykę kosmiczną na swoje zajęcia. Prowadzi różnorodne aktywności rozwijające wiedzę z zakresu astrofizyki i technologii kosmicznych oraz konkursy Europejskiej Agencji Kosmicznej. Prowadzi cykl spotkań „Galaktyka kobiet”.
Skoro mamy zamieszkać na Księżycu lub zupełnie innej planecie, powinniśmy zaprojektować swój nowy dom i zastanowić się jakie elementy będą nam potrzebne do życia. Niczym prawdziwi inżynierowie i inżynierki wyjdziemy z pomysłami jak zaprojektować poszczególne fragmenty bazy księżycowej i co powinno się w nich znaleźć. Postaramy się przejść przez pełny proces projektowania i prototypowania. Podczas warsztatów zapoznamy się z darmowym narzędziem Tinkercad, w którym można puścić wodzę fantazji przy projektowaniu modeli 3D, nie tylko księżycowych domostw! Warsztaty pomogą w przygotowaniach do wzięcia udziału w wyzwaniu Moon Camp (https://esero.kopernik.org.pl/moon-camp/).
Niezbędne materiały: komputer z myszką (koniecznie, bez niej ciężko poruszać się po programie), dobre łącze internetowe, stworzone konto na Tinkercad: https://www.tinkercad.com/ (niezbędny e-mail)
Astronom, nauczyciel dyplomowany w Młodzieżowym Obserwatorium Astronomicznym im. Kazimierza Kordylewskiego w Niepołomicach, redaktor bloga „uczniowie.moa.edu.pl”.
Zajęcia dotyczą sposobów, zastosowania oraz praktycznego wykonania własnych badań na podstawie zdjęć satelitarnych. Podczas zajęć wyemitowany zostanie film "Opowieść o rzece, która stworzyła pustynię".
Niezbędne materiały: https://earthobservatory.nasa.gov/, https://www.earthkam.org/, https://apps.sentinel-hub.com/eo-browser, https://eol.jsc.nasa.gov/.
Astronom, nauczyciel dyplomowany w Młodzieżowym Obserwatorium Astronomicznym im. Kazimierza Kordylewskiego w Niepołomicach, redaktor bloga „uczniowie.moa.edu.pl”.
Zajęcia dotyczą sposobów, zastosowania oraz praktycznego wykonania własnych badań na podstawie zdjęć satelitarnych. Podczas zajęć wyemitowany zostanie film "Opowieść o rzece, która stworzyła pustynię".
Niezbędne materiały: https://earthobservatory.nasa.gov/, https://www.earthkam.org/, https://apps.sentinel-hub.com/eo-browser, https://eol.jsc.nasa.gov/.
Milena Ratajczak – doktor astronomii, adiunkt w Obserwatorium Astronomicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyła studia magisterskie na UAM w Poznaniu, stopień doktora uzyskała w CAMK PAN w Toruniu, była związana naukowo z Uniwersytetem Wrocławskim i Uniwersytetem Karola w Pradze. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół tematyki gwiazd podwójnych oraz planet pozasłonecznych. Jest członkiem grupy OGLE - wielkoskalowego przeglądu nieba przy użyciu polskiego teleskopu zlokalizowanego w Chile, a także projektu Solaris - mającego na celu poszukiwanie egzoplanet za pomocą sieci robotycznych teleskopów zlokalizowanych na południowej półkuli. Współpracuje z międzynarodowym konsorcjum programu BRITE wykorzystującym konstelację nano-satelitów do obserwacji najjaśniejszych gwiazd w naszej Galaktyce. W wolnych chwilach popularyzuje naukę jako koordynator edukacyjnego program UNAWE w Polsce oraz członek zarządu fundacji New Space, MultiŚwiat, a także Polskiego Towarzystwa Astronomicznego. Współpracuje z pismami popularnonaukowymi, redaguje książki i gry o tematyce astronomicznej. W weekendy biega, najchętniej po górach.
Księżyce niektórych planet naszego Układu Słonecznego są iście nieziemskie. Znajdziemy wśród nich lodowe i wulkaniczne globy, a także ciała przypominające swym kształtem latające spodki czy choćby… ziemniaka! Zapraszamy miłośników kosmicznych przygód na warsztaty, w trakcie których poznamy tajemnice kosmicznych księżyców i pozwolimy naszej wyobraźni stworzyć nowe niepowtarzalne globy. Do dzieła!
Niezbędne materiały: czarne kartki z bloku technicznego, kolorowe kredy/pastele
instr. Paweł Dejnak - inżynier budownictwa, pedagog, instruktor AWF we Wrocławiu w specjalności modelarstwo lotnicze i kosmiczne, popularyzator nauki, techniki i działań proekologicznych, twórca i prowadzący Zespół Pracowni Modelarskich Młodzieżowego Domu Kultury im. M. Kopernika we Wrocławiu, redaktor działu "Na warsztacie" miesięcznika Młody Technik, autor licznych publikacji i projektant zestawów modelarskich i dydaktycznych, administrator strony MODELmaniak.pl (również na FB).
Instruktor Bartłomiej Jakobsche - prowadzący Pracowni Nowych Technologii Zespołu Pracowni Modelarskich MDK im. Kopernika (przy ul. Kołłątaja 20 we Wrocławiu, CEKDiM), specjalista IT, popularyzator nauki i techniki, projektant inżynierskich obiektów w trójwymiarze i specjalista druku 3D, fan technologii kosmicznej, autor serii artykułów w miesięczniku Młody Technik.
Podczas warsztatów przedstawione zostanie, jak od podstaw zbudować model rakiety z napędem pneumatycznym.
Niezbędne materiały: - rurka średnicy ok. 15 mm (np. stary marker, resztka po instalacji elektrycznej, rurka po papierze faksowym, itp.), ew. słomki po napojach i inne, do maksymalnej średnicy ok. 25mm, folia samoprzylepna (naklejkowa, pakowa z rolki, itp.), 1 kartka zwykłego papieru (gramatury ok. 100g/m2 - może być z odzysku, z kolorowej gazety - np. z jakimś ładnym nadrukiem - na kadłuby), kartka z bloku technicznego kolorowego (ok 160g/m2 - lub podobnej grubości brystol np. z opakowań), linijka + ołówek + cyrkiel (lub krążek ok. dwa razy większej średnicy niż rurka - do odrysowania), nożyczki + klej do papieru (polecamy biały (POW) - płynny, do drewna - np. szkolny typu "Magic" - w tubce).
instr. Paweł Dejnak - inżynier budownictwa, pedagog, instruktor AWF we Wrocławiu w specjalności modelarstwo lotnicze i kosmiczne, popularyzator nauki, techniki i działań proekologicznych, twórca i prowadzący Zespół Pracowni Modelarskich Młodzieżowego Domu Kultury im. M. Kopernika we Wrocławiu, redaktor działu "Na warsztacie" miesięcznika Młody Technik, autor licznych publikacji i projektant zestawów modelarskich i dydaktycznych, administrator strony MODELmaniak.pl (również na FB).
Instruktor Bartłomiej Jakobsche - prowadzący Pracowni Nowych Technologii Zespołu Pracowni Modelarskich MDK im. Kopernika (przy ul. Kołłątaja 20 we Wrocławiu, CEKDiM), specjalista IT, popularyzator nauki i techniki, projektant inżynierskich obiektów w trójwymiarze i specjalista druku 3D, fan technologii kosmicznej, autor serii artykułów w miesięczniku Młody Technik.
Podczas warsztatów przedstawione zostanie, jak od podstaw zbudować model rakiety z napędem pneumatycznym.
Niezbędne materiały: - rurka średnicy ok. 15 mm (np. stary marker, resztka po instalacji elektrycznej, rurka po papierze faksowym, itp.), ew. słomki po napojach i inne, do maksymalnej średnicy ok. 25mm, folia samoprzylepna (naklejkowa, pakowa z rolki, itp.), 1 kartka zwykłego papieru (gramatury ok. 100g/m2 - może być z odzysku, z kolorowej gazety - np. z jakimś ładnym nadrukiem - na kadłuby), kartka z bloku technicznego kolorowego (ok 160g/m2 - lub podobnej grubości brystol np. z opakowań), linijka + ołówek + cyrkiel (lub krążek ok. dwa razy większej średnicy niż rurka - do odrysowania), nożyczki + klej do papieru (polecamy biały (POW) - płynny, do drewna - np. szkolny typu "Magic" - w tubce).
kontakt@wrospace.pl
605982163
wrospace.pl
WorldSpaceWeek Wrocław 2019
WorldSpaceWeek Wrocław 2018
WorldSpaceWeek Wrocław 2017
Użytkowników na stronie:
Unikalne odwiedziny w ostatnich 30 dniach:
Unikalne odwiedziny od początku:
Copyright: worldspaceweek.pl